Δευτέρα 13 Φεβρουαρίου 2017

ZEUXIS _ Μπιρμπίλη Ευθυμία_1779, Ραγκαβά Αγγελική_1814

    Αρχικά, μελετάμε ένα δείγμα της πόλης. Διαπιστώνουμε ότι ο πολεοδομικός ιστός ορίζεται από οικοδομικά τετράγωνα που ακολουθούν μια αρμονική διάταξη καθώς και άξονες που ορίζουν διαδρομές και οριοθετούν χρήσεις γης και λειτουργίες. Οι διαπιστώσεις μας αυτές μας οδήγησαν σε ευρύτερα συμπεράσματα για τον γενικότερο τρόπο οργάνωσης της πόλης.
    Η περιοχή του Σκαγιοπουλείου, λόγω του ιδιαίτερου σχήματος του οικοπέδου, ακολουθεί μια διαφορετική χάραξη και οργάνωση των γύρω χώρων. Οι βασικοί οδοί σε αυτό το σημείο της πόλης δεν είναι κάθετοι μεταξύ τους, αλλά ακολουθούν τη γεωμετρία του κληροδοτήματος.














    Σκοπός μας είναι να ορίσουμε στην περιοχή τρεις κόμβους μάθησης: Δημοτικό Σχολείο, Νηπιαγωγείο και Βιβλιοθήκη.  Στον χώρο που αυτή τη στιγμή στεγάζεται το 37ο Δημοτικό Σχολείο Πατρών δημιουργούμε ένα νέο Δημοτικό Σχολείο, το οποίο μέσω της πεζοδρόμησης του άξονα της οδού Μπενιζέλου Ρούφου συνδέεται με τον χώρο του Σκαγιοπουλείου. Εκεί τοποθετούμε το Νηπιαγωγείο, τη Βιβλιοθήκη και δημιουργούμε ένα σύστημα χώρων που απευθύνεται  στα παιδιά, αλλά και σε μεγαλύτερες ηλικίες. 





    Πιο συγκεκριμένα, το Δημοτικό Σχολείο είναι ένα σύστημα κτηρίων κυτταρικής μορφής, που ενώνονται μέσω μιας κοινής στέγασης. Το σχολείο βρίσκεται στην αφετηρία του άξονα. Η κύρια είσοδος βρίσκεται στην μεριά του πεζοδρόμου και μια δεύτερη βρίσκεται επί της οδού Σολωμού. Το στέγαστρο φέρει ανοίγματα για φυσικό φωτισμό και στους εξωτερικούς και στους εσωτερικούς χώρους και οι είσοδοι σηματοδοτούνται μέσω αυτού με εσωστρεφείς καμπύλες. Κάθε κτήριο-κύτταρο περιλαμβάνει δύο αίθουσες, που χωρίζονται από ένα σύνολο περιστρεφόμενων και μετακινούμενων βιβλιοθηκών και με την δυνητική κίνηση αυτών επιτυγχάνεται η ένωση των χώρων ανάλογα με της ανάγκες της εκπαιδευτικής διαδικασίας. Οι αίθουσες λειτουργούν ως καλλιτεχνικά εργαστήρια και ως χώροι έκθεσης ανοικτοί στο κοινό της πόλης. Στόχος μας είναι η δημιουργία συνθηκών συνύπαρξης του κοινού της πόλης και του σχολικού συγκροτήματος αλλά και η ενεργοποίηση της πόλης γύρω από αυτό. Παρόμοια δημόσια χρήση έχει και το γυμναστήριο, που μπορεί να λειτουργήσει και ανεξάρτητα από το σχολικό συγκρότημα. Στόχος μας είναι η πόλη να ξεπερνά τα όρια του σχολείου και συγχρόνως να εισέρχεται σε αυτό.
















    Ο άξονας της οδού Μπενιζέλου Ρούφου, που συνδέει το Δημοτικό Σχολείο με τον χώρο του Σκαγιοπουλείου, πεζοδρομείται και επιλέγουμε να δημιουργήσουμε στο μήκος του ένα σύμπλεγμα επιδαπέδιων παιχνιδιών. Με αυτόν τον τρόπο προδιαθέτουμε το παιδί για αυτό που θα ακολουθήσει, καθώς στο Σκαγιοπούλειο, όπου και καταλήγει αυτή η πορεία, θα βρει χώρους παιχνιδιού.






    Το Νηπιαγωγείο, που βρίσκεται στην είσοδο του Σκαγιοπουλείου από το σημείο κατάληξης του άξονα, μπορεί να θεωρηθεί ως μια αντιστροφή του σχολείου. Σε αυτή την περίπτωση έχουμε δημιουργήσει αυλές, αντίστοιχης μορφής με τις αίθουσες διδασκαλίας του Δημοτικού Σχολείου, που ορίζουν τους εσωτερικούς χώρους του Νηπιαγωγείου. Ακριβέστερα, οι εσωτερικοί αυτοί χώροι ορίζονται από ένα κτήριο ορθογωνικής κάτοψης, που κόβεται από ωοειδούς σχήματος αύλειους χώρους. Το στέγαστρο καλύπτει τους κλειστούς χώρους του κτηρίου και επεκτείνεται μέχρι τον κεντρικό άξονα του χώρου του Σκαγιοπουλείου. Έτσι δημιουργείται μπροστά από την είσοδό του, ένας ακόμα αύλειος χώρος, μεγαλύτερος από τους υπόλοιπους.  Τα όρια της σύνθεσης περιορίζονται στους περιμετρικούς τοίχους τους κτηρίου και σε επιλεγμένα σημεία του εσωτερικού του κτηρίου. Οι χώροι των αιθουσών διαχωρίζονται με κινητά πανέλα, ώστε να επιτυγχάνεται ελεύθερη κίνηση των παιδιών, αλλά και να διευκολύνεται η εποπτεία του χώρου από τους δασκάλους.  Τα μεγάλα ανοίγματα και οι ελεύθεροι χώροι συμβάλουν στην διαφάνεια στο εσωτερικό του Νηπιαγωγείου. Οι αύλειοι χώροι λειτουργούν ως συνδετικό στοιχείο του μέσα με το έξω, με τη διαφορά ότι οι αυλές μας τείνουν να βγουν έξω από τα ορθογωνισμένα όρια της κάτοψης και να εισχωρήσουν στο περιβάλλον γύρω από αυτήν. Με αυτόν τον τρόπο, δίνουν στους χρήστες του χώρου την ψευδαίσθηση ότι φεύγουν από τα όρια του σχολείου και μεταφέρονται έξω από αυτό. Επιπλέον, τα ανοίγματα προσδίδουν διαφάνεια στο κτήριο και ανά δύο οι αυλές έχουν οπτική επαφή.





 Το κτήριο που βρίσκεται όπισθεν του κτηρίου του Σκαγιοπουλείου στο παρελθόν χρησίμευε ως κουζίνα και χώρος φαγητού για το ορφανοτροφείο. Σε αυτό το κτήριο επεμβαίνουμε, διατηρώντας την ορθογωνική μορφή του και προτείνουμε την επαναχρησιμοποίησή του ως βιβλιοθήκη για το δημοτικό σχολείο.





    Ο χώρος που ορίζει το κληροδότημα και εσωκλείεται της περίφραξης, ήταν εκείνος που επιλέξαμε να αξιοποιήσουμε ως υπόβαθρο για ένα δίκτυο επιμέρους χώρων, που θα αποτελούν εστίες δράσης, κυρίως για τα παιδιά, γεγονός που προκύπτει και από τους όρους του κληροδοτήματος ως χώρος δράσης των παιδιών και των νέων. Δημιουργούμε έτσι ένα νέο ανάγλυφο, ικανό να φιλοξενήσει χώρους παιχνιδιού για τα παιδιά, αλλά και χώρους που μπορούν να φιλοξενήσουν άλλες ηλικιακές ομάδες, πάντα σεβόμενοι τις ζώνες πρασίνου και την έντονη παρουσία της φύσης. Επιλέγουμε για το χώρο του Σκαγιοπουλείου την κατασκευή ενός νέου αναγλύφου που αποτελείται κυρίως από λοφίσκους πρασίνου και χυτών δαπέδων, διαφόρων μεγεθών, διαμορφωμένους έτσι ώστε να λειτουργούν ως παιχνίδια.









Μακέτες:


















Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου